Wróć do strony głównej Adwokata Wielkopolskiego < cofnij

Adwokacki spór o Palestrę

2014-05-16

Zaognia się spór o obowiązek prenumerowania Pisma Adwokatury Polskiej „Palestra” przez wszystkich adwokatów. Część z nich domaga się od rad adwokackich wyjaśnienia, na jakiej podstawie z ich składek finansowane jest pismo, które w żaden sposób nie przydaje się w wykonywaniu zawodu oraz dlaczego wydanie jednego numeru kosztuje prawie pół mln zł.

Uchwała NRA z 8 lutego 1992 r. w sprawie „Palestry” nakazuje wszystkim adwokatom prenumerowanie pisma oraz zobowiązuje rady adwokackie do pobierania za nie opłat w ramach składki samorządowej. Wątpliwości niektórych członków budzi jednak podstawa, na jakiej NRA wywiodła uprawnienie do nawiązania stosunku cywilnego między dowolnym adwokatem a wydawcą periodyku. Przedstawiciele władz adwokatury nie udzielili na razie odpowiedzi na to pytanie.

Komentujący zastanawiają się także, co ma wspólnego z pracą adwokata publikowanie seryjnych artykułów o historii samorządu i czasopisma czy analizy procesu kanonizacyjnego; inni z kolei narzekają, że dla władz NRA pismo stanowi jedynie wygodną platformę do nieustannego przypominania o wyższości zawodu adwokata nad zawodem radcy prawnego.

Z wyliczenia mec. Bartosza Kwiatkowskiego, który rozpoczął facebookową dyskusję na temat finansowania pisma samorządu ze składek członkowskich wynika, że wydanie jednego numeru „Palestry” w 14 800 egzemplarzach kosztuje aż 470 tys. zł. Na tak okazały budżet i sprzedaż nie mogą nawet liczyć niektóre wydawnictwa szeroko dostępne na rynku.

Mec. Rafał Dębowski z NRA tłumaczy na facebookowym forum dyskusyjnym Adwokatura Polska, że przejście wyłącznie na wersję elektroniczną, nad czym obecnie pracuje samorząd, wiąże się ze zmianą modelu finansowania działalności wydawniczej, która może doprowadzić do zrujnowania budżetu redakcji.

Część adwokatów – zwłaszcza starszego pokolenia – nie wyobraża sobie zaniechania wydawania „Palestry”. Mec. Jerzy M. Majewski, będący zwolennikiem udostępniania pisma w wersji elektronicznej, w tym wersji na urządzenia mobilne, zdecydowanie postuluje, aby elektroniczna dystrybujcja pisma nie doprowadziła do zaniechania jego wydawania w wersji drukowanej.

Wykorzystano źródło: prawnik.pl oraz wpisy w grupie dyskusyjnej FB Adwokatura Polska

Uwagi do tekstu prosimy zgłaszać na adres poczty elektronicznej: adwokatmajewski@me.com